Een elektrische fiets is een motorrijtuig. Voor motorrijtuigen geldt (in het algemeen) een verzekeringsplicht op basis van de WAM – Wet aansprakelijkheidsverzekering motorrijtuigen.
Sinds 2006 is de verplichte wettelijke aansprakelijkheidsverzekering voor motorrijtuigen (WAM) afgeschaft voor fietsen met een trapondersteuning.
Je bent dus niet wettelijk verplicht om een fiets met trapondersteuning te verzekeren, mits het gaat om een zogeheten elobike of pedelec. Een voorwaarde is wel dat de maximumsnelheid stopt bij 25 kilometer per uur.
De berijder van een elobike kan wel aansprakelijk zijn voor schade die met een elobike wordt veroorzaakt. Dan spreken we over schade veroorzaakt met een motorrijtuig en dat is standaard uitgesloten op een aansprakelijkheidsverzekering particulier.
Echter ruim de meerderheid van alle AVP-verzekeraars hebben - op advies van het Verbond van Verzekeraars - de uitsluiting voor schade veroorzaakt met motorrijtuigen aangepast en bieden wél dekking voor schade veroorzaakt met elobikes c.q. pedelecs.
Toch zit er een groot technisch verschil tussen de elobike (de standaard elektrische fiets) en de speed pedelec.
Een speed pedelec moet een bromfietskenteken hebben om op de openbare weg te rijden en heeft een maximale snelheid van 45 kilometer per uur. Daarnaast dient de bestuurder van een speed pedelac minimaal een AM-rijbewijs (bromfietsrijbewijs) in bezit te hebben en een wettelijk goedgekeurde helm te dragen.
Maar wat wel belangrijk is: een speed pedelec heeft wel een verzekeringplicht (op de grond van de WAM).
Voorbeeld:
Peter schaft een elektrische fiets aan. Het is een elobike met een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur. De elobike heeft geen kenteken en staat daarom ook niet geregistreerd bij de RDW. Peter hoeft geen rijbewijs te hebben en bovendien is hij niet verplicht de fiets te verzekeren voor wettelijke aansprakelijkheid.
Op een dag let Peter niet goed op en hij fietst tegen zijn buurvrouw op. De buurvrouw raakt gewond en heeft een personenschade die wordt begroot op € 23.600.
Is Peter wel verzekerd voor dit bedrag? Zijn AVP dekt de schade. Weliswaar is er een algemene uitsluiting op zijn AVP voor schade veroorzaakt met en door motorrijtuigen, echter voor schade door elobikes geldt er een insluiting.
Zakelijk gebruik elobike:
Dezelfde regels gelden voor een werkgever die voor zijn werknemers een elobike of een speed pedelec aanschaft – en hij of zij hier dienstreizen mee gaat maken.
Bij elobikes is de werkgever niet wettelijk verplicht om deze elobikes te verzekeren.
Maar de aansprakelijkheid valt niet standaard onder de dekking van de Aansprakelijkheidsverzekering Bedrijven (AVB).
Het is dus wel verstandig om te informeren of schade door of met elobikes verzekerd is op uw AVB. Neem hiervoor contact met ons op.
Voor zakelijk gebruik van een speed pedelec geldt, net als bij particulier gebruik, wel een verzekeringsplicht vanuit de WAM.
Wij snappen dat dit onderwerp veel vragen met zich meebrengt op de werkvloer.
Neem voor een vrijblijvend advies contact op met onze erkende adviseurs! Schroom niet en neem contact met ze op of mail direct naar: verzekeringen@serviongroep.nl!