Let op: regel de registratie van je (land)bouwvoertuigen voor 2022! Servion Financieel Advies legt het jou uit!


Tot en met 31 december 2021 kun jij jouw (land)bouwvoertuigen registreren via de website van het RDW. Daarna kan dat alleen via een keuring door het RDW. Dit proces is dan een stuk lastiger en duurder.

In de praktijk zien wij dat er een aantal misverstanden bestaan over de registratie. Graag zetten wij deze misverstanden op een rij!

  • ‘Ik kom nooit op de openbare weg, dus is registreren niet nodig!’

Wat behoort er tot en met de openbare weg? Wellicht is dat eerst een goed punt om uit te lichten. Het gaat namelijk niet alleen om alle asfalt-, klinker-, zand- en andere wegen. Het gaat namelijk ook om het eigen terrein of een bedrijfsterrein dat toegankelijk is voor anderen, ook als daar een hek of slagboom voor zit die automatisch opengaat. Het daarom ook zeker aan te raden om je voertuigen wel te registeren. Een kentekenbewijs kost 18 euro. Dit staat totaal niet in verhouding tot de boete die de politie kan geven!

  • ‘Mijn voertuig hoeft niet geregistreerd te worden.’

De regel is: heeft je voertuig een afgeknotte driehoek, dan moet het voertuig geregistreerd worden. En dan al helemaal de zogeheten motorrijtuigen met beperkte snelheid (MBBS) worden vaak over het hoofd gezien. Dit zijn rijdende werktuigen die in de bouw, infra, groen, transport, recreatie of op het land gebruikt worden. Denk aan zelfrijdende oogstmachines, knikdumpers, graafmachines, wielladers, veegmachines, minitrekkers, gazonmaaiers die breder zijn dan 1,30m, verreikers en heftrucks. Maar MMBS’en omvatten ook wegtreintjes, SRV-wagens, kleine transportvoertuigen zoals quads, golfkarretjes en gators, teruggekeurde auto’s en begrensde bedrijfsauto’s die zijn omgebouwd naar agro-truck.

Let op: er zijn een paar uitzonderingen. Check je eigen voertuig via de keuzehulp op www.rdw.nl/registreren om het zeker te weten.

  • ‘Mijn voertuig is te oud en krijgt toch geen registratie.’

In de praktijk horen we vooral mensen met oudere trekker(s) of werktuig(en) dit zeggen. Het voertuig heeft dan vaak geen chassisnummer (In RDW-jargon: voertuigidentificatienummer oftewel VIN) of het bouwjaar is onbekend.
Registratie is inderdaad lastiger, maar niet onmogelijk. Ook deze voertuigen moeten worden geregistreerd!

Wellicht is het bouwjaar te achterhalen via de fabrikant/importeur, via een oldtimervereniging of staat op het typeplaatje of een ander onderdeel. Achterhaal het VIN of regel het inslaan in ieder geval voor 1 januari, want volgend jaar wordt registratie een stuk lastiger. Kortom, hier is ook altijd een oplossing voor!

  • ‘Mijn voertuig is al verzekerd, dus hoef ik toch niks meer te regelen.’

Fout! Ook als een (land)bouwvoertuig al verzekerd is, moet het in het kentekenregister van het RDW staan. Want, als jij je kentekenbewijs binnen hebt, moet jij zelf het kentekennummer en meldcode doorgeven aan ons (je verzekeraar). Wij zorgen er dan voor dat je voertuig als verzekerd wordt geregistreerd in het kentekenregister!

  • ‘Ik wacht wel met registreren tot het op mijn maatschap kan’

Registreren op naam van een maatschap is niet mogelijk en dat blijft dit jaar zo. Maatschappen kunnen hun (land)bouwvoertuigen registreren op naam van een van de maten die daarvoor hun persoonlijke DigiD gebruiken.

  • ‘Mijn trekker rijdt geen 25 km/u, dus die hoeft geen kentekenplaat te hebben’

Let goed op: als een (land)bouwvoertuig geen 25 km/u rijdt, moet hij wél geregistreerd worden. Het voeren van een kentekenplaat is nog niet nodig.
Wel moeten ze direct een kentekenplaat voeren als ze harder dan 25 km/u rijden. Pas vanaf 2025 moeten ook gemotoriseerde (land)bouwvoertuigen die minder hard gaan dan 25 km/u een gele kentekenplaat voeren. Als je met een getrokken aanhanger of werktuig niet harder rijdt dan 25km/u, dan volstaat een witte kentekenplaat en hoeft het voertuig niet geregistreerd te worden.

  • ‘Ik registreer mijn (land)bouwvoertuig volgend jaar wel’

Volgend jaar wordt registreren zoveel lastiger en duurder, dat we dat ten zeerste afraden. Tot 1 januari 2022 registreer je een voertuig online voor 18 euro per voertuig. Vanaf 1 januari kan registreren alleen nog na een keuring op een RDW keuringsstations. Aan keurings- en registratiekosten ben je minimaal 140 euro kwijt – en vaak veel meer. Ook moet het voertuig voldoen aan de permanente eisen van de voertuigcategorie.

Wil jij nou meer informatie over dit onderwerp? Bekijk dan ons eerder geschreven artikel: https://serviongroep.nl/laatste-nieuws/registratie-en-kentekenplicht-voor-werkmateriaal. Hierin staan verschillende details om jou meer verduidelijking te geven!

Bij vragen schroom dan niet om contact op te nemen met onze erkende verzekeringsadviseurs! Of mail ons direct via: Verzekeringen@serviongroep.nl!

 

Terug
Tell a Friend

Lekker dineren?
...Tell a Friend!

Help een vriend, kennis of
familielid met het besparen
op zijn of haar financiële
lasten en ontvang zelf een cadeaubon.

Iemand aandragen?
 
#wijleverenmooiwerk met designenmedia.nl